Penser Access by Carnegie: Fingerprint Cards: Accelererar transformationen

Avvecklar Mobile…
Även om försäljningen av kapacitiva sensorer till mobiltelefontillverkare har börjat återhämta sig har prispressen varit fortsatt stor – ASP:n har fallit med 12% per år sedan 2019. Som en följd har bruttomarginalerna inte återhämtat sig efter Kinas covidrelaterade nedstängningar. Då bolaget bedömer att bruttomarginalerna inte kommer att återhämta sig väljer man att helt avveckla hårdvaruförsäljningen till mobiltelefontillverkare. Vi bedömer att detta kommer vara klart till årsskiftet. Segmentet Mobile stod 2023 för 73% av intäkterna och som en följd drar vi ned våra omsättningsestimat med 57-70% för 2024e-2026e.

...och genomför företrädesemission
För att lösa konvertibeln som tecknades i Q3’23, för att täcka rörelsekapitalbehoven samt accelerera PC, Access och Payments genomför bolaget samtidigt en företrädesemission om upp till 310 mkr. Prospektet kommer att publiceras 29 maj och utfallet av emissionen kommer offentliggöras 18 juni.

Vi bedömer att bolaget kommer vara EBITDA-positiva 2025
I och med att bolaget avvecklar Mobile accelererar de även kostnadsbesparingsprogrammet och har som målsättning att rörelsekostnaderna ska ligga på 150 mkr vid slutet av 2024 (från 370 mkr 2023). Vi räknar med att det ”nya” Fingerprints kommer att nå positiv EBITDA 2025. Marginalerna i den övriga verksamheten är betydligt högre och stabilare än i Mobile samtidigt som marknaden växer snabbt. Vi bedömer att PC kommer vara nyckeln till när den kvarvarande verksamheten blir lönsam. PC växte med 63% 2023 och 80% i Q1’24 och segmentet stod för nästan 60% av försäljningen LTM i Q1 2024.

Läs den fullständiga analysen, publicerad 13-05-2024 kl. 07:26: https://researchdocs.carnegie.se/research/2024/05/13/fing240513.pdf
Detta är en betald analys från Carnegie Investment Bank. Läs mer på https://epaccess.penser.se/