HEBA: Heba förvärvar två äldreboenden i Tyresö

Heba Fastighets AB har den 2 februari tecknat avtal med Hemsö Fastighets AB gällande förvärv av två äldreboenden om totalt 115 lägenheter, 7 575 kvm uthyrbar yta i Tyresö. Det årliga hyresvärdet uppgår till 19,2 miljoner kronor och fastigheterna är fullt uthyrda med långa hyreskontrakt. Köpeskillingen för aktierna uppgår till cirka 207 miljoner kronor med ett underliggande fastighetsvärde om 347 miljoner kronor. Tillträde planeras att ske under mars 2024.

- Att Heba etablerar sig i Tyresö känns helt rätt. Och att vi förvärvar ytterligare två äldreboenden ligger i linje med strategin för hur vi ska fortsätta växa. De senaste åren har vi aktivt arbetat med att utnyttja både uppgång och nedgång i fastighetsmarknaden, med ett konstant fokus på att stärka vår intjäning och behålla vår starka finansiella ställning. Med detta förvärv kommer 27 procent av vårt driftnetto från samhällsfastigheter och förvärvet förbättrar Hebas intjäningsförmåga ytterligare, säger Patrik Emanuelsson vd Heba.

De energieffektiva fastigheterna ligger i lugnt och fint bostadsområde cirka 2 km från Tyresö centrum med närhet till bra service, goda kommunikationer och vacker natur. Äldreboendena drivs av operatören Vardaga.