Ekobot upprättar kontrollbalansräkning

Styrelsen i Ekobot AB (publ) har idag beslutat om att upprätta en kontrollbalansräkning. Beslutet har tagits av försiktighetsskäl då styrelsen bedömer att mer än halva aktiekapitalet kan vara förbrukat.

Ambitionen är att offentliggöra kontrollbalansräkningen snarast möjligt efter dess upprättande och att den granskats och godkänts av bolagets revisorer, men senast den 7 maj i samband med offentliggörandet av kvartalsrapporten för första kvartalet 2024. I förekommande fall även kalla till extra bolagsstämma i enlighet med bestämmelserna i aktiebolagslagen.

En potentiell lösning för att återställa aktiekapitalet är att besluta om en nedsättning av aktiekapitalets storlek, vilket skulle kunna resultera i att aktiekapitalet åter blir intakt efter en tid.

Arbetet med att överlåta verksamheten enligt den avsiktsförklaring som meddelades den 8 april 2024 fortgår med oförminskad kraft.