Volati Delårsrapport januari–mars 2024

Fortsatt svag efterfrågan för ett par plattformar
Vi sammanfattar årets första kvartal där resultaten kom in något under våra egna förväntningar. Omsättningen i kvartalet minskade med 8 procent samtidigt som EBITA sjönk till 90 Mkr (159). Salix Group och S:t Eriks påverkas fortsatt av en svag byggkonjunktur och Communication av den långsammare utrullningen av 5G-nätverket. Vi räknar inte med att byggkonjunkturen eller utrullningstakten av 5G-nätverken kommer förändras i närtid. Genomförda förvärv och implementerade kostnadsprogram kommer dock påverka kommande kvartal positivt.

Strukturellt är Volati i mycket gott skick och när marknadsförutsättningarna förbättras är våra plattformar väl positionerade för att successivt ta tillbaka de senaste årens resultattapp. Vi ser även fortsatt betydande möjligheter till värdeskapande tilläggsförvärv. Sammantaget innebär det att vi är trygga med våra långsiktiga finansiella mål.

Andreas Stenbäck, vd och koncernchef

För hela vd-kommentaren, se delårsrapporten i sin helhet.

Kvartalet jan–mars 2024

• Nettoomsättningen minskade med 8 procent till 1 747 Mkr (1 890)
  • EBITA minskade med 43 procent till 90 Mkr (159)
  • Resultat efter skatt minskade med 74 procent till 19 Mkr (74)
  • Resultat per stamaktie om 0,02 kr (0,69)
  • Den 25 januari slutfördes förvärvet av maskinleverantören Trejon Försäljnings AB, ett tilläggsförvärv till Salix Group
  • Den 29 februari tecknades avtal om att förvärva inredningsdetaljbolaget Beslag Design till plattformen Salix Group

Händelser efter rapportperioden

• Inga väsentliga händelser har inträffat efter rapportperiodens utgång

Telefonkonferens
Vd Andreas Stenbäck samt CFO Martin Aronsson presenterar delårsrapporten vid en telefonkonferens den 24 april klockan 09.00. Presentationen hålls på engelska.

För webbsändning av telefonkonferensen (möjlighet till skriftliga frågor): https://www.finwire.tv/webcast/volati/q1-2024/

För telefonkonferens gå in på (möjlighet till muntliga frågor):
Telefonnummer +46 8 5016 3827, Meeting ID 868 2518 0711 följt av #, *9 för att ställa en fråga.

Presentationen och webbsändningen kommer att finnas tillgängliga på www.volati.se efter telefonkonferensen.