Penser Access: Stabiliteten är grunden för framtida tillväxt - Clemondo Group

Lägre omsättning, men kraftigt förbättrad lönsamhet
Nettoomsättningen minskade med 3% jämfört samma period föregående år. Den lägre omsättningen beror på lägre försäljning i fordonssegmentet, vilken i sin tur är hänförligt bolagets val att prioritera lönsamheten. En prioritering som gav resultat då bruttomarginalen steg till 36,9% (32,7), vilket resulterade i en EBITDA-marginal på 10,4% (6,0). Det är andra kvartalet i rad som marginalen är över de finansiella målen om 10%. Att under ett säsongsmässigt svagt kvartal generera denna lönsamhet visar stabiliteten som nu finns i bolaget och som lägger grunden för fortsatt tillväxt.

Mer offensivt fokus framöver
Bolaget kommunicerar i VD-ordet att de är de är nöjda med det effektiviseringsarbete de genomfört. Det frigör resurser till säljaktiviteter och att bli mer offensiva. Vi tycker att förändringen är helt rätt då vi anser att Clemondo är väl positionerade för att öka tillväxttakten med sitt gröna erbjudande. Fördelarna med miljövänliga rengöringsmedel är flera. För det första skapar det ett mervärde för kunden som kan använda det som säljargument mot sina kunder och därmed vinna fler affärer. Det medför i sin tur att kunderna inte är lika priskänsliga som när de köper traditionella icke miljövänliga alternativ.

Får inte betalt för stabiliteten verksamheten visar upp
Omsättningstillväxten var lägre än vi räknat med för helåret, varför vi sänker våra estimat för innevarande år, men behåller tillväxttakten kommande år. Vi tycker inte att bolaget får betalt för den stabilitet som verksamheten nu uppvisar. Stabiliteten anser vi är grunden i att i kunna byta till en mer försäljningsdriven strategi utan att ta för stora risker. Våra marginella prognosjusteringar påverkar inte vårt motiverade värde, varför vi behåller 1,6-1,7 kr per aktie.

Läs den fullständiga analysen, publicerad 18-08-2023 kl. 08:36: https://docs.penser.se/research/3494-A/clem_q2_23.pdf
Detta är ett pressmeddelande från Erik Penser Bank. Läs mer på https://epaccess.penser.se/