Balco Group AB: Kommuniké från Balco Groups årsstämma 2024

Årsstämman i Balco Group AB (publ), ("Bolaget"), genomfördes idag, tisdagen den 14 maj 2024, på Kök 11, Honnörsgatan 15 i Växjö. Årsstämman beslutade i enlighet med samtliga förslag som styrelsen och valberedningen lagt fram.

Utdelning

Årsstämman beslutade att inte lämna någon utdelning samt att belopp som står till årsstämmans förfogande överförs i ny räkning.

Styrelse och revisor

Årsstämman beslutade om omval av styrelseledamöterna Mikael Andersson, Ingalill Berglund, Vibecke Hverven, Carl-Mikael Lindholm, Johannes Nyberg och Thomas Widstrand. Ingalill Berglund omvaldes som styrelseordförande.

Revisionsbolaget KPMG AB omvaldes till Bolagets revisor med auktoriserad revisor Michael Johansson som huvudansvarig revisor.

Årsstämman beslutade vidare om arvode för styrelse- och utskottsarbete i enlighet med valberedningens förslag samt att arvode till revisorn ska utgå enligt godkänd räkning.

Incitamentsprogram

Årsstämman beslutade om införandet av incitamentsprogram 2024/2027 till befintliga och kommande ledande befattningshavare i Bolaget samt, i förekommande fall, dess dotterbolag genom att A) emittera teckningsoptioner till det helägda dotterbolaget Balco AB, samt B) godkänna överlåtelse av de emitterade teckningsoptionerna till deltagarna i incitamentsprogrammet 2024/2027.

Incitamentsprogrammet innebär i korthet en emission av högst 230 000 teckningsoptioner. Varje teckningsoption ger rätt att teckna en ny aktie i Bolaget. Om alla teckningsoptioner utnyttjas medför det en ökning av aktiekapitalet med högst totalt 1 380 054,17 kronor. Tiden för utnyttjande av teckningsoptionerna ska vara från och med den dag som infaller tre (3) år efter den dag som styrelsen för första gången beslutar att överlåta teckningsoptionerna till deltagarna till och med den dag som infaller 30 kalenderdagar därefter, dock senast från och med den dag som infaller tre (3) år och sju (7) månader från datumet för stämmans beslut att emittera teckningsoptionerna.

Övrigt

Årsstämman beslutade att fastställa Bolagets och koncernens resultat- och balansräkningar samt beviljade ansvarsfrihet för styrelseledamöter och verkställande direktör för räkenskapsåret 2023.

Årsstämman beslutade att fastställa av styrelsen föreslagna riktlinjer för ersättning till ledande befattningshavare samt att godkänna styrelsens ersättningsrapport avseende 2023.

Årsstämman beslutade att bemyndiga styrelsen att, vid ett eller flera tillfällen, före nästa årsstämma, besluta om nyemission av aktier.

Årsstämman beslutade att bemyndiga styrelsen att, vid ett eller flera tillfällen, före nästa årsstämma, på i beslutsförslaget angivna villkor, fatta beslut om förvärv och överlåtelse av egna aktier.

De fullständiga förslagen till beslut finns på Bolagets hemsida, https://balcogroup.se/investerare/bolagsstyrning/bolagsstamma.