Kommuniké från Opters årsstämma 2024

Opter AB (publ) har hållit årsstämma i dag den 25 april 2024.

Nedan följer en sammanfattning av årsstämmans beslut.

Redovisningshandlingar, utdelning och ansvarsfrihet

Resultat- och balansräkningarna för moderbolaget och koncernen fastställdes och styrelsens förslag till disposition av vinstmedlen godkändes. Stämman beslutade om utdelning till aktieägarna med 2,32 kronor per aktie och att måndagen den 29 april 2024 ska vara avstämningsdag för utdelningen. Utdelningen beräknas utbetalas, genom Euroclear Sweden AB:s försorg, fredagen den 3 maj 2023.

Styrelsen och den verkställande direktören beviljades ansvarsfrihet för räkenskapsåret 2023.

Styrelse och revisor

Stämman beslutade om omval av styrelseledamöterna Ole Kjörrefjord, Paul Rönnberg, Jimmy Tjärnlund, Johan Frisk och Ilona Östlund, med Ole Kjörrefjord som styrelsens ordförande. Till revisor omvaldes revisionsbolaget Öhrlings PricewaterhouseCoopers AB, med Andreas Larsson som huvudansvarig revisor.

Stämman beslutade att styrelsearvode ska utgå oförändrat med totalt 500 000 kronor, varav 200 000 kronor till styrelseordföranden och 100 000 kronor vardera till ledamot som inte är anställd i bolaget. Arvode till revisor ska utgå enligt godkänd räkning.

Protokoll från årsstämman

Protokoll med fullständiga beslut från stämman kommer att göras tillgängligt på bolagets webbplats, www.opter.com/investerare/bolagsstamma, senast den 9 maj 2024.

För ytterligare information, kontakta:

Viktor Edlund, VD
Telefon: +46 70 314 31 56
E-post: viktor.edlund@opter.com

Denna information lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 25 april 2024 kl. [17.30] CEST.