Fasadgruppen får uppdrag att genomföra exteriörrenovering av Manillaskolan i Stockholm

Fasadgruppens dotterbolag STARK Fasadrenovering har fått i uppdrag av Statens Fastighetsverk att genomföra en komplett exteriörrenovering av Manillaskolan på Djurgården i Stockholm.

Manillaskolan ritades av arkitekt Johan Adolf Hawerman i klassicistisk stil och uppfördes mellan 1856-64. Den nuvarande hyresgästen Campus Manilla bedriver grundskola och gymnasium för cirka 800 elever. STARK Fasadrenovering har fått i uppdrag att renovera fasader och byta ut hela taket. Ett antal andra dotterbolag i Fasadgruppen kommer också att delta i utförandet. Arbetet påbörjas under våren 2024 och kommer pågå i tre år. Ordervärdet uppgår till cirka 48 mkr.

”Vi är stolta att ha fått förtroendet från Statens Fastighetsverk att få renovera Manillaskolan och säkerställa att många fler generationer barn får möjlighet till skolgång i den fantastiska byggnaden och omkringliggande miljön”, säger Stefan Karlsson, VD för STARK Fasadrenovering.