Penser Access by Carnegie: Ascelia Pharma - Finansiering på plats, avgörande data i maj

Q4 – allt under kontroll
Ascelias rapport för det fjärde kvartalet innehöll inga överraskningar. Finansiellt var kostnaderna lägre än vad vi estimerat, där rörelseresultatet kom in på -11,1 mkr (-52,2) och kassaflödet på -16,1 mkr (-29,0). Den stora nedgången i operativa kostnader y/y grundar sig i det kostnadsbesparingsprogram som bolaget annonserade i slutet av augusti 2023. Kassan i slutet av december uppgick till cirka 22 mkr. Tillsammans med likviderna från finansieringen som nyligen annonserats (mer om det i stycket nedan), guidar bolaget för att kassan kommer att räcka fram till Q2 2025. Vi bedömer att de operativa kostnaderna kommer att sjunka något från de nivåer vi såg i Q4, vilket stödjer bolagets guidning om run-rate.

Finansiering säkrad
I början av februari meddelade Ascelia att de ingått ett avtal med Formue Nord för att ta in upp till 35 mkr i form av emission av konvertibler (15 mkr) och lån (20 mkr). 20 mkr av dessa har redan säkrats och de resterande 15 mkr kan dras i en andra tranch under perioden 1 april–30 juni 2024, givet att vissa kriterier uppfylls. Vi går i analysrapporten igenom transaktionen och vår syn på denna.

SPARKLE i fokus
Fullt fokus ligger på att leverera topline-data från SPARKLE-studien innan slutet på maj. I brist på visibilitet i processen samt avsaknad av historisk empiri att grunda vårt antagande i ser vi en fortsatt hög risk i utläsningen. Däremot gillar vi de data som presenterats i fas II-studier och bedömer det som mycket sannolikt att Orviglance har en sann effekt. Vi modellerar i nuläget en sannolikhet på ~55% för att en statistiskt signifikant effekt kan uppvisas i SPARKLE-studien och en sammanlagd LoA om 50% för Orviglance.

Efter rapporten har vi dragit ned våra kostnadsestimat för 2024 kraftigt, vilket har en positiv inverkan på vårt motiverade värde som nu uppgår till 7-8 kronor (5-6) per aktie.

Läs den fullständiga analysen, publicerad 12-02-2024 kl. 08:01: https://researchdocs.carnegie.se/research/2024/02/11/ace20240212.pdf
Detta är ett pressmeddelande från Carnegie Investment Bank. Läs mer på https://epaccess.penser.se/