Penser Access: Sekventiell förbättring men fortsatt påverkan från turbulensen i 2022 - BE Group

Byggmarknad och investeringar tynger i Q2
BE Group rapporterade ett rörelseresultat på 26 mkr (313 mkr i Q2’22). Justerat för lagerförändringar uppgick resultatet till 33 mkr. Försäljningen minskade till 1,4 mdkr (2,0 mdkr i Q2’22). Från Q4’22, som innebar en förlust på 50 mkr, och sannolikt en botten på den här cykeln, ser vi dock en fortsatt sekventiell förbättring, om än i små steg. Byggmarknaden är svag, och dessutom har BE Group investerat i en målningslinje i Norrköping en ny klipplinje i Finland. Detta har påverkat volymerna negativt då intrimning av de nya linjerna har reducerat kapaciteten.

Fortsatt svag bruttomarginal efter se senaste årens volatila priser och volymer men effekten bör klinga av 2024
Bruttomarginalen fortsätter att tyngas av de senaste årens volatila priser och volymer och uppgick till 12,7%. Under 2021 & första delen av 2022 var bruttomarginalen klart över sitt historiska snitt på ~15%, vilket nu har vänt till en negativ avvikelse mot den normala nivån. Marknaden för handelsstålgrossister är stabil med starka barriärer och vi ser ingen anledning till att dagens svaga bruttomarginaler kommer att bestå. Vi förväntar oss att svagheten kvarstår i Q3’23 på grund av sommarsäsong, en svag byggmarknad och fortsatt återhållsamhet från slutkunder, givet att priser är fortsatt under press. Under 2024 bedömer vi att bruttomarginalen normaliseras mot 15%, samtidigt som volymerna bör återgå till en mer normal situation, vilket bör leda till en väsentlig resultatförbättring.

Vi behåller prognoser och motiverat värde i stort sett oförändrade
Rapporten var i linje med det scenario vi har för helåret, och vi behåller därmed våra prognoser i stort oförändrade. Dagens resultatnivåer är nedpressade av cykliska orsaker, och givet det effektiviseringsarbete som Be Group har genomfört under senare år, i kombination med att bolaget tar en allt större del av värdekedjan i form av prefabricerade komponenter och låga investeringsbehov ger det en attraktiv kombination av låga multiplar och en allt högre utdelningskapacitet framöver.

Läs den fullständiga analysen, publicerad 14-07-2023 kl. 08:32: https://docs.penser.se/research/2818-A/be_group_q2_23.pdf
Detta är ett pressmeddelande från Erik Penser Bank. Läs mer på https://epaccess.penser.se/