Trelleborg utnyttjar bemyndiganden att förvärva egna aktier

Trelleborgs styrelse har beslutat utnyttja bemyndiganden från årsstämman den 24 april 2024 om att förvärva egna aktier av serie B.

Förvärv av aktier kommer att genomföras i enlighet med marknadsmissbruksförordningen (EU) nr 596/2014 (”MAR”) och EU-kommissionens delegerade förordning (EU) nr 2016/1052 (”Safe harbourförordningen”). Förvärv av aktier kommer att genomföras av ett värdepappersföretag eller ett kreditinstitut som fattar sina handelsbeslut oberoende av Trelleborg vad avser tidpunkten för förvärven av aktier i Trelleborg.

Återköpsprogrammet är föremål för följande villkor:

(i) förvärv får ske på Nasdaq Stockholm, vid ett eller flera tillfällen före nästa årsstämma;

(ii) förvärv får ske av högst så många aktier av serie B att bolagets innehav av egna aktier vid var tid uppgår till högst en tiondel av samtliga aktier i bolaget, under förutsättning att det, grundat på senast fastställda balansräkning, finns tillräckligt med fritt eget kapital;

(iii) förvärv får ske till ett pris inom det vid var tid registrerade börskursintervallet (dvs. I intervallet mellan högsta köpkurs och lägsta säljkurs); och

(iv) betalning för förvärvade aktier ska erläggas kontant.

Syftet med det föreslagna bemyndigandet är att ge styrelsen möjlighet att anpassa bolagets kapitalstruktur och därigenom bidra till ökat aktieägarvärde. Aktier kommer även att återköpas för aktieprogrammet PSP 2024/2027 av de skäl och anledningar som anges i punkt 17b i kallelsen till årsstämman. Avsikten är att kommande årsstämmor ska fatta beslut om indragning av de återköpta aktierna, förutom de aktierna som återköpts for aktiesparprogrammet PSP 2024/2027.

Det totala antalet aktier i Trelleborg uppgår vid tidpunkten för detta pressmeddelande till 255 125 919, varav 28 500 000 av serie A och 226 625 919 av serie B. Bolaget innehar vid tidpunkten för detta pressmeddelande 15 617 773 egna aktier av serie B. Efter genomförd indragning av 13 578 733 egna aktier av serie B som beslutades av årsstämman den 24 april 2024 kommer det totala antalet aktier uppgå till 241 547 186 varav 28 500 000 av serie A och 213 047 186 av serie B.