Ferronordic AB: Kommuniké från Ferronordics årsstämma

Vid Ferronordics årsstämma som avhållits den på Radisson Collection Strand Hotel, Nybrokajen 9, Stockholm, onsdagen den 16 maj 2024 kl. 14:00 beslutade aktieägarna följande:

• Beslutades att ingen utdelning skulle betalas.

• Bolagets och koncernens resultat- och balansräkningar fastställdes. Styrelseledamöterna och VD beviljades ansvarsfrihet för verksamhetsåret 2023.

• Annette Brodin Rampe, Lars Corneliusson, Håkan Eriksson och Staffan Jufors, Aurore Belfrage och Niklas Florén omvaldes till ledamöter i styrelsen. Samtliga ledamöter valdes för tiden till slutet av nästa årsstämma.

• Staffan Jufors omvaldes till styrelseordförande.

• Arvode till styrelseledamöterna om sammanlagt 2 400 000 kr fastställdes.

• KPMG AB omvaldes till revisor. Arvode till revisor utgår enligt avtal mellan bolaget och KPMG AB.

• Procedurer antogs beträffande val av valberedningen och dess arbete. Procedurerna stipulerar bl.a. att de fyra största aktieägarna ska inbjudas att nominera ledamöter till valberedningen. Inget arvode utgår till valberedningens ledamöter.

• Riktlinjer för ersättning till ledande befattningshavare fastslogs.

-------------------------------------------------------

Om Ferronordic

Ferronordic är ett service- och försäljningsföretag för anläggningsmaskiner och lastbilar. Företaget är återförsäljare för Volvo CE i hela eller delar av nio delstater i USA och representerar även Hitachi, Sandvik och Link-Belt i delar av samma område. Ferronordic är återförsäljare för Volvo Trucks, Renault Trucks och Sandviks mobila kross- och sorteringsverk i Tyskland samt återförsäljare för Volvo Construction Equipment, Sandviks mobila kross- och sorteringsverk samt Mecalac i Kazakstan. Ferronordic startade sin verksamhet 2010 och har idag 42 anläggningar och ca. 800 anställda. Ferronordics vision är att vara det ledande service- och försäljningsföretaget på sina marknader. Aktierna i Ferronordic AB (publ) är noterade på Nasdaq Stockholm. www.ferronordic.com