Codemill: Delårsrapport januari-mars 2024

Nedan presenteras en sammanfattning av rapporten. Delårsrapporten finns tillgänglig på hemsidan www.codemill.se/investor-relations/finansiell-information och som bifogad fil. (Siffror inom parentes avser samma period föregående år).

Januari-mars 2024

• Nettoomsättningen för perioden uppgick till 22 790 KSEK (15 499) vilket motsvarar en tillväxt om 47%.
  • Koncernens rörelseresultat (EBIT) för perioden uppgick till 3 754 KSEK (-1 861).
  • Likvida medel uppgick till 27 494 KSEK (10 054).
  • EBITDA för perioden uppgick till 7 514 KSEK (1 957) med en marginal om 33% (13%).
  • Resultat per aktie uppgick till 0,27 SEK (-0,15).
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten för perioden uppgick till 14 547 KSEK (1 692).
  • Årstakten från återkommande intäkter uppgick till 38 245 KSEK (29 931) vilket motsvarar en tillväxt om 28%.

Väsentliga händelser under perioden januari-mars 2024

• Codemill har tagit ytterligare en betydande order från Amazon Studios rörande design och utveckling av Amazons Media Supply Chain. Codemill kommer leverera utvecklingstjänster till ett värde av 10,4 MSEK och arbetet planeras utföras under 2024.
  • Codemill lanserar Cantemo 6 vilket är en betydande uppdatering av dess programvara för MAM. Fokus är ett förnyat användargränssnitt, förbättrad användarupplevelse samt integration med Codemills Accurate Player SDK.

Väsentliga händelser efter periodens slut

• Codemill har slutit avtal med ett FAANG-bolag till ett värde av 2,3 MSEK, varav 1,9 MSEK avser återkommande mjukvaruintäkter och resterande avser tjänster.

VD Maria Hellström kommenterar

Nu är 2024 igång på riktigt och vi startar året med ett rekordstarkt kvartal!

Vi ökar omsättningen under kvartalet och framförallt våra återkommande intäkter som vuxit med 8% sedan föregående kvartal och med hela 28% jämfört med samma kvartal föregående år.

Vidare har vi vunnit två väldigt viktiga affärer. I januari informerade vi om att Amazon Studios fortsätter att ge oss förtroendet att hjälpa dem att utveckla sin verksamhet och efter kvartalets utgång har ytterligare en av de stora teknikleverantörerna inom Media-industrin påbörjat sin resa med oss genom att licensiera både Cantemo och Accurate.Video. Tillsammans är dessa viktiga signaler på att våra produkter och tjänster är precis vad marknaden för Media & Entertainment behöver nu.

Kassaflödet är fortsatt positivt med 11,9 MSEK i kvartalet och även detta kvartal har vi en positiv EBITDA på 7,5 MSEK. Vårt resultat för kvartalet landade på 3,6 MSEK, att jämföra med -2,0 MSEK samma period förra året. Våra nettointäkter uppgick till 22,8 MSEK i kvartalet, en ökning med 47% mot samma kvartal föregående år och beläggningen på våra konsulter är fortsatt god vilket delvis är kopplat till de nya affärerna men även nöjda kunder som vill fortsätta samarbeta med oss under 2024. De återkommande intäkterna fortsätter att öka och uppgår till 38,2 MSEK i Q1 2024 jämfört med 35,5 MSEK i Q4 2023.

Under 2023 arbetade vi med att lyfta användargränssnittet på Cantemo och i januari 2024 släppte vi Cantemo 6.0 som har fått ett väldigt positivt mottagande bland våra kunder. De ser hur det förbättrade användargränssnittet kommer att effektivisera deras arbete. I februari släppte vi för första gången JIT, Just In Time, funktionaliteten som innebär att användare kan spela upp vad som i vanliga fall klassas som ej web-vänliga format i Accurate Player, istället för att behöva skapa en proxy. JIT har varit efterlängtat och utvärderas nu av våra kunder då det möjliggör en mer kostnadseffektiv hantering av data.

I februari reste vår Chief Product Officer till USA för att under tre månader träffa kunder och partners för att diskutera deras behov. Fokus har varit hur våra produkter knyts ihop med andra viktiga system för att förbättra kundernas leveranskedjor. Han kommer tillbaka innan sommaren och vi kommer att använda hans insikter i vårt vidare strategiska arbete.

Då vi har kunder världen över har vi genom våra webinarier, som vi har tillsammans med våra partners, kunnat komma närmre beslutsfattare och slutanvändare för att presentera våra produkter och gemensamma lösningar. Webbinarerna har varit imponerande välbesökta och deltagarna har uttryckt uppskattning, vilket har lett till flera nya kontakter och djupare förståelse av våra produkter hos befintliga och nya möjliga kunder, så det kommer vi att fortsätta med.

Vi kom nyligen hem från NAB i Las Vegas som är ett av två återkommande stora event inom Media & Entertainment marknaden. Det var glädjande att se intresset kunderna visade för våra produkter och deras uppriktiga återkoppling på att det vi utvecklat var det de sökte. I år visade vi nyheterna Accurate.Video med Launch template (att man lätt kan integrera Accurate. Video med tredjeparts-system), Cantemo 6.0 (nytt användargränssnitt och Accurate.Video-integration) och Accurate.Video med Dolby (möjligheten att spela Dolby-media i Accurate.Video). Vi visade även våra kunder prototyper för undertext-editering och logger som är snabbkommandon för att göra tidsmarkeringar. Den stora buzzen på mässan var naturligtvis AI, så det var extra roligt att partners som AWS, SDVI, Embrace och Dolby förhöjde värdet av sina AI-lösningar genom integrationer med våra produkter.

Med ett rekordkvartal i ryggen ser jag fram emot att tillsammans med mina kollegor arbeta vidare med att ta fram en uppdaterad strategisk riktning för Codemill. Vårt mål är att fortsätta skapa värde för kunder och aktieägare. Det gör vi genom att leverera produkter som är användarvänliga och tjänster som förbättrar arbetsflöden till våra kunder i Media & Entertainment marknaden.