Codemill: Delårsrapport januari-juni 2023

Nedan presenteras en sammanfattning av rapporten. Delårsrapporten finns tillgänglig på hemsidan www.codemill.se/investor-relations/finansiell-information och som bifogad fil. (Siffror inom parentes avser samma period föregående år

April-juni 2023

• Nettoomsättningen för perioden uppgick till 24 169 KSEK (14 495).
  • Koncernens rörelseresultat (EBIT) för perioden uppgick till -1 083 KSEK (-5 298).
  • Resultat per aktie uppgick till -0,09 SEK (-0,40 SEK).
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 7 510 KSEK (-2 465).
  • Soliditeten uppgick till 56,6 procent (58,4).

Januari-juni 2023

• Nettoomsättningen för perioden uppgick till 39 669 KSEK (28 176).
  • Koncernens rörelseresultat (EBIT) för perioden uppgick till -2 944 KSEK (-9 498).
  • Resultat per aktie uppgick till -0,24 SEK (-0,72 SEK).
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 9 202 KSEK (-12).
  • Soliditeten uppgick till 56,6 procent (58,4).

Väsentliga händelser under perioden april-juni 2023

• Karin Bergner, bolagets CFO tillträder som tillförordnad VD.
  • Bolagets styrelse stärktes upp med tre nya ledamöter: Rickard Lönneborg, Andreas Forsberg och Peter Renkel vilka valdes in på årsstämman. Styrelseledamöterna Henrik Wenckert, Johanna Björklund och Michaela Gertz omvaldes till styrelsen.

Väsentliga händelser under perioden januari-juni 2023

• Codemills VD Rickard Lönneborg slutar som VD i samband med årsstämman 2023.
    Karin Bergner, bolagets CFO, tillträder då som tillförordnad VD under tiden bolagets styrelse rektyrerar en ny VD.
  • Codemill har tagit emot en betydande order från Amazon Studios rörande design och utveckling av ett system för videoarbetsflöden. Codemill kommer leverera utvecklingstjänster till ett initialt ordervärde av 7,9 mkr till stor del under 2023.
  • Codemill har slutit ett femårigt avtal med Deutsche Bank, UK till ett värde av £ 1,2 m. Codemill ska leverera och underhålla video system för inspelning, lagring och redigering av film för Deutsche Banks nya London-kontor. Avtalet inkluderar produkter och tjänster, där en stor del av leveransen planeras ske under 2023.

Väsentliga händelser efter periodens slut

• Inga väsentliga händelser efter periodens slut.

VD Karin Bergner kommenterar kvartalet
Vi är väldigt glada att våra återkommande intäkter fortsätter att växa, en ökning av årstakten jämfört med föregående kvartal 2023 och en ökning med 12,8 % jämfört med Q2 2022. Det är för oss en viktig signal att våra kunder använder våra produkter och återkommer, men också att nya kunder tillkommer. Vår totala nettoomsättning har även den fortsatt att växa och ökade med 67 % jämfört med föregående år samma kvartal.

Vi har satsat offensivt under en längre tid, där vi prioriterat investering och uppbyggnad. Under de senaste kvartalen har vi arbetat mot lönsamhet och har nu vänt vår negativa EBITDA till positiv, samtidigt som vi haft en lägre investeringstakt i produktutvecklingen. Vårt kassaflöde har under de senaste kvartalen därigenom stärkts vilket ger oss signal att vi är på rätt väg. Vi fortsätter att hålla kostnadskontroll i koncernen samtidigt som vi ser att kassaflödet går åt rätt håll, vi har en positiv EBITDA samt ökar vår omsättning.

I slutet av förra året kunde vi börja agera mer systematiskt på vårt strategiska beslut att arbeta mer med partners och har definitivt flyttat nålen i rätt riktning. Vi vill fortsätta växa och detta genom att dels utöka partnersamarbeten men också genom att arbeta närmare våra stora kunder för att identifiera deras behov och utveckla våra produkter för att ytterligare hjälpa dem. Vi följer våra kunders utmaningar så att vi kan utvecklas tillsammans med dem.

Jämfört med förra året har vi ökat partnersamarbeten markant för att kunna nå ut till flera potentiella kunder på flera geografiska platser. Under 2022 vann vi fyra nya kunder genom partners och in till 2023 hade vi nio aktiva möjligheter med sex olika partners. I år har vi betydligt fler dialoger via partners, hittills 19 aktiva möjligheter med 11 olika partners och vi har också värvat fem nya partners. Många individuella ansträngningar har lagts ner på relationer och specifika avtalsdiskussioner och för att stärka säljsamarbetet med partners kommer vi nu lägga mer krut på att vidareutveckla de verktyg som våra partners behöver för att bli så effektiva som möjligt, allt från utbildningar och säljmaterial till demo-miljöer och partnerportaler.

Vi offentliggjorde två väsentliga avtal tidigare under året, det ena med Amazon Studios och det andra med Deutsche Bank, där vi har kunnat påbörja arbetet under Q2. Glädjande är att vi ser att projektet med Amazon Studios skapar nya möjligheter till affärer.

Att vi deltar på mässor och syns är viktigt för oss och vi ser även på mässorna att vårt namn blir mer och mer välkänt inom branschen. Nu förbereder vi oss för den årliga IBC-mässan i Amsterdam i mitten av september där vi arbetar med att kunna visa Cantemo 6 samt Launch Template Architecture som ska underlätta för integration med våra Accurate.Video produkter. Våra partners AWS och iconik kommer även att dema våra produkter och vi ser fram emot att träffa kunder och partners där!